Blog Busverhuur

Belgische autocar sector blijft het goed doen

De Belgische autocarsector blijft het goed doen. In 2016 vertrokken vanuit ons land meer dan 13 miljoen passagiers met een autocar op reis. Een stijging van maar liefst 7 procent in vergelijking met het jaar voordien. Vooral middenlange trajecten tussen steden lokten meer én ook jongere reizigers. De bus wordt nog voornamelijk gebruikt voor daguitstappen, toch stapten nog meer dan 1 miljoen Belgen aan boord voor een meerdaagse reis met de bus.

De concurrentie met goedkope vliegtuigtickets loert om de hoek. Toch kan de autocar op de middenlange trajecten deze concurrentie weerstaan. Netheid en zuinigheid zijn daarbij twee sleutelwoorden voor de autocar eigenaars. Dat laatste zorgt er immers voor dat de kost per reiziger zo laag mogelijk wordt gehouden. Die zuinigheid is niet daarnaast ook nog eens goed voor het milieu. Tijdens lange ritten op de snelweg verbruikt een autocar maar dik 20 liter per 100 km. Op een lange rit scheelt dat al een aardige duit.

Een derde sleutelwoord is comfort. De autocaristen zetten erg in op comfortabel reizen. In moderne autocars zijn reeds snoepautomaten, koffiezetapparaten, koelkasten en zelfs microgolfovens ingebouwd, allemaal om het comfort van de reiziger te versterken. Al die troeven worden nog eens versterkt door wifi aan boord. “Het verschil maken met een vliegtuig is belangrijk”, zegt Raf Vervoort van busbouwer Van Hool. “We voorzien tafels en stopcontacten om met een laptop te kunnen werken en zorgen voor connectiviteit via wifi.”

Voor de lange afstandsreizigers biedt een autocar nog andere voordelen. Vaak zijn er geen bagagebeperkingen of diverse prijscategorieën. Maar het meest opvallende zit hem in de ruimte. Een bus heeft namelijk meer beenruimte dan een vliegtuig. “In tegenstelling tot wat veel mensen denken, heb je in een businessconfiguratie in een autocar meer plaats dan in de businessclass in een vliegtuig”, zegt Filip Van Hool, van de gelijknamige busbouwer.

Nog een leuk extraatje zit hem in de reistijd. De reizigers worden vaak thuis opgehaald en zo kan de reis meteen starten. Zo vermijd je de files naar de luchthaven en bijhorende lange wachttijden. Op het eerste zicht lijkt een autocar reis dus langer te duren, maar als je een uur naar de luchthaven rijdt, vervolgens twee uur nodig hebt om in te checken en op je bestemming nog eens een uur om tot in het hotel geraken, dan ben je al veel voorsprong verloren.

VRT Nieuws maakte een reportage over de jaarcijfers en de toekomst van de autocar, deze kan je hier bekijken: https://www.vrt.be/vrtnws/nl/2017/10/20/autocarreizen-blijven-overeind/

bus huren prijs
tevreden klant
review bus huren